A KAP Nemzeti Irányító Hatóság 81/2025. számú közleménye a „Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása” című (KAP-RD09a-1-24 kódszámú) pályázati felhívás módosításáról

2025. szeptember 2.

A Közös Agrárpolitika Nemzeti Irányító Hatósága tájékoztatja a kedvezményezetteket, hogy a „Mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatása” című (KAP-RD09a-1-24 kódszámú) pályázati felhívás a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP Vhr.) 2025. június 16. napján hatályba lépett módosítása alapján az alábbiak szerint módosult:

 

  • a felhívás 2.4. A támogatási kérelem benyújtásának módja és egyéb feltételei című fejezetében a KAP Vhr. módosításának megfelelőn módosításra kerültek a támogatási kérelem benyújtására és a támogatási kérelem benyújtási időszakának lezárása vonatkozó előírások,

  • a 3.3. A művelet műszaki, szakmai tartalmával kapcsolatos elvárások című fejezet:

  • 2. pontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

Építési tevékenység megvalósítása esetén a támogatási és kifizetési kérelem összeállítása során a Kincstár honlapján közzétett Építési Normagyűjtemény (a továbbiakban: ÉNGY) alkalmazandó. A támogatási kérelem keretében történő költségvetés tervezését a támogatási kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY-ben szereplő tételek azonosítója szerint kell elvégezni. A kifizetési kérelem vonatkozásában a kifizetési kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY referenciaárak mértékéig, közbeszerzési eljárás lefolytatásával megvalósuló beruházás esetén a támogatási okiratban a tevékenységre jóváhagyott összeg mértékéig lehet elszámolni. Ha a kifizetési kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY nem tartalmazza az elszámolandó építési tételt, akkor – a kifizetési kérelem és a támogatási kérelem benyújtása közötti időszakon belül – az utolsó olyan, érvényes ÉNGY-t kell figyelembe venni, amelyben az építési tétel szerepelt.

  • 3. pontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

 „Építési tevékenység megvalósítása esetén a kedvezményezett az elszámolni kívánt bizonylattal együtt az ÉNGY szerinti bontású számlarészletezőt is benyújtja a kifizetési kérelemhez. 

A számlarészletezőnek különösen az alábbi tartalmi elvárásoknak kell megfelelnie:

  • a számla kiállítója által hitelesítésre került,

  • hivatkozik a kapcsolódó számlára,

  • tartalmazza az áfa összegét, a kapcsolódó tevékenység azonosítóját, a tétel ÉNGY szerinti kódját és megnevezését, a mennyiséget, az egységárat, valamint az összesített árat.

    Ha az elszámolni kívánt építési tételek nem sorolhatóak be az ÉNGY tételazonosítói szerint, akkor a kedvezményezett legalább három, azonos funkcióra vonatkozó összehasonlítható műszaki tartalommal rendelkező részletes és tételes – egymástól és a kedvezményezettől független kibocsátótól származó – magyar nyelvű, vagy magyar nyelvű fordítást is tartalmazó, a KAP Vhr. 3. melléklete szerinti tartalmi elemekkel rendelkező árajánlatot köteles csatolni a támogatási kérelméhez.

  • 5. pontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

    Gép-, eszköz- és technológiai berendezés beszerzése esetén a kedvezményezett a támogatási kérelem mellékleteként köteles benyújtani három, a KAP Vhr. 3. melléklete szerinti tartalmi elemekkel rendelkező, egymástól és a kedvezményezettől független forgalmazótól származó, azonos funkcióra vonatkozó, összehasonlítható műszaki paraméterekkel rendelkező gépre, eszközre, technológiai berendezésre vonatkozó árajánlatot. A támogatási kérelemben a költséghatékonyságot, az „értéket a pénzért” elvet és a támogatási kérelem céljait figyelembe vevő összességében legkedvezőbb ajánlattal rendelkező gépet, eszközt vagy technológiai berendezést kell feltüntetni, mint elfogadott árajánlatot, amelyet szakmai indokolással kell ellátni. Forgalmazó alatt nem kizárólagosan magyar forgalmazó értendő.

  • 8. pontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

A piaci ár alátámasztásaként nem fogadható el olyan árajánlat, megrendelő, szerződés, utasítás, egyéb kötelezettségvállalás, amely olyan ajánlattevőtől származik, aki/amely a KAP Vhr. 5. melléklet 2.3.2.5. pontjában foglaltak alapján nem minősül függetlennek. Az előírás betartása a kedvezményezett felelőssége. Érvénytelen ajánlat nem vehető figyelembe alátámasztó dokumentumként.

Az árajánlatok kiállításával és érvényességével kapcsolatos előírásokat az ÁÚF tartalmazza.

  • 13. pontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

    A művelet megvalósítási helye (nem helyhez rögzítetten üzemeltethető támogatott gép, berendezés állandó tárolási helye) a művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam alatt, valamint a műveletmegvalósulás befejezését követően a fenntartási időszak alatt kizárólag a támogató előzetes hozzájárulásával változtatható meg. Építési tevékenységet tartalmazó művelet esetén a megvalósítási hely módosítására irányuló változás-bejelentés – a hatósági kötelezés miatt szükséges módosítás kivételével – a támogatási döntés véglegessé válását követő 6 hónapon túl nem nyújtható be.

     

  • a 4.2. Művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam és a művelet befejezésére vonatkozó elvárások című fejezet változott, melynek értelmében a kizárólag eszközbeszerzést tartalmazó művelettel kapcsolatos pénzügyi elszámolás (záró kifizetési kérelem) benyújtásának végső határideje a támogatási okirat véglegessé válását követő naptól számított 13. hónap utolsó napja valamint a nem csak eszközbeszerzést tartalmazó művelettel kapcsolatos pénzügyi elszámolás (záró kifizetési kérelem) benyújtásának végső határideje a támogatási okirat véglegessé válását követő naptól számított 25. hónap utolsó napja. Mindez azt jelenti, hogy a művelet fizikai befejezésre rendelkezésre álló határidőt követően további 1 hónap áll a kedvezményezett rendelkezésére a záró kifizetési kérelem benyújtására. Ezzel párhuzamosan a 9.1. Kifizetési kérelmek tervezése fejezetében a többszöri elszámolásra vonatkozó előírás, valamint a 9.3 Elszámolhatóság feltételei fejezet vonatkozó előírásai is pontosításra kerültek.

  • a 8.3. Igényelhető előleg fejezet újra szabályozta az előleg igénylésére vonatkozó szabályokat az alábbiak szerint:

„Jelen felhívás vonatkozásában egyszeri elszámolás esetén, egy alkalommal igényelhető előleg, melynek mértéke a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg, illetve a még el nem számolt, vagy elszámolásra még be nem nyújtott költségekre jutó támogatási összeg legfeljebb 25 %-a. 

 

Többszöri elszámolás esetén a kedvezményezett kérelemmel előleget igényelhet a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg, illetve a még el nem számolt, vagy elszámolásra még be nem nyújtott költségekre jutó támogatási összeg legfeljebb 25%-áig, amellyel való teljes elszámolást követően újabb, legfeljebb 25%- előleg igényelhető. 

 

Ha a kedvezményezett az elszámolható költségek egy részével és ezáltal az arra jutó támogatási összeggel már elszámolt, vagy azok vonatkozásában kifizetési kérelmet nyújtott be, akkor az elszámolásra benyújtott költségekre, illetve támogatási összegre előleg már nem igényelhető. 

 

Jelen felhívás keretében az őstermelő és a mezőgazdasági termelőnek minősülő egyéni vállalkozó kedvezményezett nem köteles az előleg fogadására projektszámlát nyitni. 

 

Amennyiben a kedvezményezett szociális szövetkezet, úgy köteles valamely hitelintézetnél a KAP Vhr. 83. § (2)-(6) bekezdés szerinti projektszámlát nyitni. A kedvezményezett a projektszámla rendelkezésre állását az előlegre vonatkozó kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles igazolni.

 

A kedvezményezettnek előleg igénylése esetén az ÁÚF-től eltérően nem kell önerőt igazolni.

 

Az előleget kizárólag a művelet megvalósítására lehet felhasználni. 

 

Az előleg teljes összegével az igényelt előleg folyósítását követően - a KAP Vhr. 81.§ (1) bekezdésétől eltérően - legkésőbba záró kifizetési kérelemben kell elszámolni, azonban felhívjuk a figyelmet, hogy az ismételt előleg igénylésre kizárólag az elsőként folyósított előleggel való teljes elszámolást követően van lehetőség.

 

Nem jogosult előlegre az a kedvezményezett, akinek vagy amelynek:

  1. a KAP Vhr. szerinti agrártámogatási jogviszonyból vagy

  2. a 2014–2020 programozási időszakban keletkezett támogatási jogviszonyból eredő lejárt tartozása áll fenn a Kincsárral szemben.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az előleg igénylése és jóváhagyása sem mentesíti a kedvezményezettet az alábbi kötelezettségek alól:

 

  • kizárólag gép és/vagy eszközbeszerzést tartalmazó művelet esetén a kedvezményezett köteles a támogatási döntés véglegessé válását követő naptól számított 13 hónapon belül a megítélt támogatási összeg 80 %-át elérő vagy meghaladó mértékű támogatás elszámolására irányuló záró kifizetési kérelmet benyújtani, és az igényelt előleg teljes összegével elszámolni, vagy

  • építési tevékenységet és/vagy csak szereléssel járó tevékenységetis tartalmazó illetve a 4. célterületre vonatkozó művelet esetében a KAP Vhr. 84. § (1) bekezdésében foglaltak értelmében a kedvezményezett a támogatási döntés véglegessé válásától számított 12 hónapon belül a megítélt támogatás 10%-át meghaladó mértékű támogatás elszámolására irányuló kifizetési kérelem benyújtani.

Ha a kedvezményezett által elszámolni kívánt költségek alapján számított támogatás összege meghaladja a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg 80%-ának az el nem számolt előleg összegével csökkentett részét, a Nemzeti Kifizető Ügynökség az előleggel való elszámolás kezdeményezésének tekinti a benyújtott kifizetési kérelmet.

Az előlegre vonatkozó további szabályokat a KAP Vhr. 80-83. § -a tartalmazza.”

  • a 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 3. pontjában rögzített jogkövetkezmény a kedvezményezettekre nézve kedvezőbb mértékben került rögzítésre az alábbiak szerint:

    „Ha a kedvezményezett a záró kifizetési kérelmében a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének legalább 60%-ával elszámol, de az elszámolás mértéke a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének 80%-át nem éri el, úgy a támogatási okiratban megállapított támogatási összeg az elmaradás %-ával, de legfeljebb 5 %-kal csökkentésre kerül és a támogató az így megállapított szankció összegét a kifizetendő támogatásból levonja, illetve amennyiben a szankció összege a kifizetendő támogatás összegét meghaladja, akkor a kedvezményezett köteles a különbözet visszafizetésére.”

  • a 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 4. pontban rögzítésre került a módosított előleg elszámolására előírt kötelezettség nem teljesítésének jogkövetkezménye:

    „Támogatási előleg igénylése esetén, ha a kedvezményezett legkésőbb a záró kifizetési kérelemmel a részére folyósított előleg teljes összegével nem-, vagy csak részben számol el, az el nem számolt előleg összegét köteles visszafizetni, valamint a kedvezményezett terhére támogatás jogosulatlan igénybevételének megállapítására kerül sor, amely alapján a támogató az agrártámogatási jogviszonyt keletkeztető döntését visszavonhatja.”