A KAP Nemzeti Irányító Hatóság 80/2025. számú közleménye a „Kertészeti üzemek technológiai fejlesztésének támogatása” című (KAP-RD01a-1-25 kódszámú) pályázati felhívás módosításáról

2025. szeptember 2.

A Közös Agrárpolitika Nemzeti Irányító Hatósága tájékoztatja a kedvezményezetteket, hogy a Kertészeti üzemek technológiai fejlesztésének támogatása című (KAP-RD01a-1-25 kódszámú) pályázati felhívás a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP Vhr.) 2025. június 16. napján hatályba lépett módosítása alapján az alábbiak szerint módosult:

 

  • a felhívás 2.4. A támogatási kérelem benyújtásának módja és egyéb feltételei című fejezetében a KAP Vhr. módosításának megfelelőn módosításra kerültek a támogatási kérelem benyújtására és a támogatási kérelem benyújtási időszakának lezárása vonatkozó előírások;

  • a 3.3. A művelet műszaki, szakmai tartalmával kapcsolatos elvárások című fejezet:

  • II. rész 2., 4.  és 7. pontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon, az alábbiak szerint:  

 2. „Gép-, eszköz- és technológiai berendezés beszerzése esetén a kedvezményezett a támogatási kérelem mellékleteként köteles benyújtani három, a KAP Vhr. 3. melléklete szerinti tartalmi elemekkel rendelkező, egymástól és a kedvezményezettől független forgalmazótól származó, azonos funkcióra vonatkozó, összehasonlítható műszaki paraméterekkel rendelkező gépre, eszközre, technológiai berendezésre vonatkozó árajánlatot. A támogatási kérelemben a költséghatékonyságot, az „értéket a pénzért” elvet és a támogatási kérelem céljait figyelembe vevő összességében legkedvezőbb ajánlattal rendelkező gépet, eszközt vagy technológiai berendezést kell feltüntetni, mint elfogadott árajánlatot, amelyet szakmai indokolással kell ellátni. Forgalmazó alatt nem kizárólagosan magyar forgalmazó értendő.”

4. „A piaci ár alátámasztásaként nem fogadható el olyan árajánlat, megrendelő, szerződés, utasítás, egyéb kötelezettségvállalás, amely olyan ajánlattevőtől származik, aki/amely a KAP Vhr. 5. melléklet 2.3.2.5. pontjában foglaltak alapján nem minősül függetlennek. Az előírás betartása a kedvezményezett felelőssége.

 

Érvénytelen ajánlat nem vehető figyelembe alátámasztó dokumentumként. Az előírás betartása a kedvezményezett felelőssége.

 

Az árajánlatok kiállításával és érvényességével kapcsolatos előírásokat az ÁÚF tartalmazza.”

7. „A művelet megvalósítási helye (nem helyhez rögzítetten üzemeltethető támogatott gép, berendezés állandó tárolási helye) a művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam alatt, valamint a műveletmegvalósulás befejezését követően a fenntartási időszak alatt kizárólag a támogató előzetes hozzájárulásával változtatható meg. 

  • a 4.2. Művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam és a művelet befejezésére vonatkozó elvárások című fejezet változott, melynek értelmében a művelettel kapcsolatos pénzügyi elszámolása (záró kifizetési kérelem) benyújtásának végső határideje a támogatási okirat véglegessé válását követő naptól számított 25. hónap utolsó napja. Mindez azt jelenti, hogy a művelet fizikai befejezésre rendelkezésre álló határidőt követően további 1 hónap áll a kedvezményezett rendelkezésére a záró kifizetési kérelem benyújtására. Ezzel párhuzamosan a 9.1. Kifizetési kérelmek tervezése fejezetében a többszöri elszámolásra vonatkozó előírás, valamint a 9.3 Elszámolhatóság feltételei fejezet vonatkozó előírásai is pontosításra kerültek;

  • a 8.2. Igényelhető támogatás című fejezet vonatkozásában az igényelhető többlettámogatásra vonatkozó szabályozás pontosításra került az alábbiak szerint:

„Az igénybevehető többlettámogatás alapját azon elszámolható kiadások képezik, melyek támogatási intenzitása nem haladja meg a 65%-ot.”

  • a 8.3. Igényelhető előleg fejezet újra szabályozta az előleg igénylésére vonatkozó szabályokat az alábbiak szerint:

Jelen felhívás vonatkozásában egyszeri elszámolás esetén, egy alkalommal igényelhető előleg, melynek mértéke a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg, illetve a még el nem számolt, vagy elszámolásra még be nem nyújtott költségekre jutó támogatási összeg legfeljebb 25 %-a. 

 

Többszöri elszámolás esetén a kedvezményezett kérelemmel előleget igényelhet a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg, illetve a még el nem számolt, vagy elszámolásra még be nem nyújtott költségekre jutó támogatási összeg legfeljebb 25%-áig, amellyel való teljes elszámolást követően újabb, legfeljebb 25% előleg igényelhető. 

 

Ha a kedvezményezett az elszámolható költségek egy részével és ezáltal az arra jutó támogatási összeggel már elszámolt, vagy azok vonatkozásában kifizetési kérelmet nyújtott be, akkor az elszámolásra benyújtott költségekre, illetve támogatási összegre előleg már nem igényelhető.

Előleg igénybevétele esetén a Kedvezményezett köteles valamely hitelintézetnél a KAP Vhr. 83. § (2)-(6) bekezdés szerinti projektszámlát nyitni. A kedvezményezett a projektszámla rendelkezésre állását az előlegre vonatkozó kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles igazolni.

 

Az előleg teljes összegével az igényelt előleg folyósítását követően - a KAP Vhr. 81. § (1) bekezdésétől eltérően - legkésőbb a záró kifizetési kérelemben kell elszámolni, azonban felhívjuk a figyelmet, hogy többszöri elszámolás esetén az ismételt előleg igénylésre kizárólag az elsőként folyósított előleggel való teljes elszámolást követően van lehetőség.

Az előleget kizárólag a művelet megvalósítására lehet felhasználni. 

 

A kedvezményezettnek legalább az igényelt előleg mértékével megegyező összegű önerővel kell rendelkeznie, melyet az előlegigénylési dokumentációval egyidejűleg igazolni köteles.

Az önerő igazolásának elfogadható módjait az ÁÚF tartalmazza.

 

Nem jogosult előlegre az a kedvezményezett, akinek vagy amelynek

  1. a KAP Vhr. szerinti agrártámogatási jogviszonyból vagy

  2. a 2014–2020 programozási időszakban keletkezett támogatási jogviszonyból eredő lejárt tartozása áll fenn a Kincsárral szemben.

Az előlegre vonatkozó további szabályokat a KAP Vhr. 80-83. § -a tartalmazza.”

  •  a 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 3. pontjában rögzített jogkövetkezmény a kedvezményezettekre nézve kedvezőbb mértékben került rögzítésre az alábbiak szerint:

    „Ha a kedvezményezett a záró kifizetési kérelmében a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének legalább 60%-ával elszámol, de az elszámolás mértéke a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének 80%-át nem éri el, úgy a támogatási okiratban megállapított támogatási összeg az elmaradás %-ával, de legfeljebb 5 %-kal csökkentésre kerül és a támogató az így megállapított szankció összegét a kifizetendő támogatásból levonja, illetve amennyiben a szankció összege a kifizetendő támogatás összegét meghaladja, akkor a kedvezményezett köteles a különbözet visszafizetésére.”

  • a 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 4. pontban rögzítésre került a módosított előleg elszámolására előírt kötelezettség nem teljesítésének jogkövetkezménye;

  • Egyéb KAP Vhr. szerinti szövegpontosítások.