A KAP Nemzeti Irányító Hatóság 127/2025. számú közleménye a „Rövid Ellátási Láncok fejlesztése ” című (KAP-RD49-1-25 kódszámú) pályázati felhívás módosításáról

2025. november 7.

 

A KAP Nemzeti Irányító Hatóság 127/2025. számú közleménye a „Rövid Ellátási Láncok fejlesztése ” című (KAP-RD49-1-25 kódszámú) pályázati felhívás módosításáról

 

A Közös Agrárpolitika Nemzeti Irányító Hatósága tájékoztatja a kedvezményezetteket, hogy a „Rövid Ellátási Láncok fejlesztése ” című (KAP-RD49-1-25 kódszámú) pályázati felhívás a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP Vhr.) 2025. június 16. napján hatályba lépett módosítása alapján az alábbiak szerint módosult:

 

  • a felhívás 2.4. A támogatási kérelem benyújtásának módja és egyéb feltételei című fejezetében a KAP Vhr. módosításának megfelelőn módosításra kerültek a támogatási kérelem benyújtására és a támogatási kérelem benyújtási időszakának lezárása vonatkozó előírások,
  • a 3.3. A művelet műszaki, szakmai tartalmával kapcsolatos elvárások című fejezet:
    • III. pont 1. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

„A fenntartási kötelezettség időtartama alatt a támogatással megvalósított beruházás tárgya nem idegeníthető el, nem adható bérbe (kivéve a művelettervben bemutatott azon tevékenység, amikor polcbérlésre ad lehetőséget a konzorcium tagja), jótállás alapján történő csere, amortizáció, lopás, működésképtelenné, használhatatlanná válás esetén a támogatóhoz történő bejelentést követően – a bejelentés alapjául szolgáló igazoló dokumentumokat mellékelve – saját forrásból lecserélendő.”

  • III. pont 2. alpontjának tartalma kiegészült a dőlt betűvel jelölt résszel:

„Építési tevékenység megvalósítása esetén a támogatási és kifizetési kérelem összeállítása során, a Kincstár honlapján közzétett Építési Normagyűjtemény (a továbbiakban: ÉNGY) alkalmazandó. A támogatási kérelem keretében történő költségvetés tervezését a támogatási kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY-ben szereplő tételek azonosítója szerint kell elvégezni. A kifizetési kérelem vonatkozásában a kifizetési kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY referenciaárak mértékéig, közbeszerzési eljárás lefolytatásával megvalósuló beruházás esetén a támogatási okiratban a tevékenységre jóváhagyott összeg mértékéig lehet elszámolni. Ha a kifizetési kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY nem tartalmazza az elszámolandó építési tételt, akkor – a kifizetési kérelem és a támogatási kérelem benyújtása közötti időszakon belül – az utolsó olyan, érvényes ÉNGY-t kell figyelembe venni, amelyben az építési tétel szerepelt.”

  • III. pont 3. alpontjának tartalma változott, illetve egészült ki a dőlt betűvel jelölt módon:

„Ha az elszámolni kívánt építési tételek nem sorolhatóak be az ÉNGY tételazonosítói szerint, akkor a kedvezményezett legalább három, azonos funkcióra vonatkozó összehasonlítható műszaki tartalommal rendelkező részletes és tételes – egymástól és a kedvezményezett személyétől független kibocsátótól származó – magyar nyelvű, a KAP Vhr. 3. melléklete szerinti tartalmi elemekkel rendelkező árajánlatot köteles csatolni a támogatási kérelméhez. A támogatási kérelemben a költséghatékonyságot és a támogatási kérelem céljait figyelembe vevő legkedvezőbb árajánlattal rendelkező építési tételt kell feltüntetni, amelyet szakmai indokolással kell ellátni.”

  • III. pont 4. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

„Gép, eszköz és technológiai berendezés beszerzése esetén a kedvezményezett a támogatási kérelem mellékleteként köteles benyújtani három, a KAP Vhr. 3. melléklete szerinti tartalmi elemekkel rendelkező, egymástól és a kedvezményezettől független forgalmazótól származó, azonos funkcióra vonatkozó, összehasonlítható műszaki paraméterekkel rendelkező gépre, eszközre, technológiai berendezésre vonatkozó árajánlatot. A támogatási kérelemben a költséghatékonyságot, az „értéket a pénzért” elvet és a támogatási kérelem céljait figyelembe vevő összességében legkedvezőbb ajánlattal rendelkező gépet, eszközt vagy technológiai berendezést kell feltüntetni, mint elfogadott árajánlatot, amelyet szakmai indokolással kell ellátni. Forgalmazó alatt nem kizárólagosan magyar forgalmazó értendő.”

  • III. pont 6. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

A piaci ár alátámasztásaként nem fogadható el olyan árajánlat, megrendelő, szerződés, utasítás, egyéb kötelezettségvállalás, amely olyan ajánlattevőtől származik, aki/amely a KAP Vhr. 5. melléklet 2.3.2.5. pontjában foglaltak alapján nem minősül függetlennek. 

 

Érvénytelen ajánlat nem vehető figyelembe alátámasztó dokumentumként. Az előírás betartása a kedvezményezett felelőssége. 

Az árajánlatok kiállításával és érvényességével kapcsolatos előírásokat az ÁÚF tartalmazza.

  • III. pont 12. alpontjának tartalma a dőlt betűvel jelezett módon változott:

„A művelet megvalósítási helye (nem helyhez rögzítetten üzemeltethető támogatott gép, berendezés állandó tárolási helye) a művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam alatt, valamint a műveletmegvalósulás befejezését követően a fenntartási időszak alatt kizárólag a támogató előzetes hozzájárulásával változtatható meg. Építési tevékenységet tartalmazó művelet esetén a megvalósítási hely módosítására irányuló változás-bejelentés – a hatósági kötelezés miatt szükséges módosítás kivételével – a támogatási döntés véglegessé válását követő 6 hónapon túl nem nyújtható be.”

  • a 4.2. Művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam és a művelet befejezésére vonatkozó elvárások című fejezet változott, melynek értelmében a művelettel kapcsolatos pénzügyi elszámolás (záró kifizetési kérelem) benyújtásának végső határideje a támogatási okirat véglegessé válását követő naptól számított 37. hónap utolsó napja. Mindez azt jelenti, hogy a művelet fizikai befejezésre rendelkezésre álló határidőt követően további 1 hónap áll a kedvezményezett rendelkezésére a záró kifizetési kérelem benyújtására. Ezzel párhuzamosan a 9.1. Kifizetési kérelmek tervezése fejezetében a többszöri elszámolásra vonatkozó előírás, valamint a 9.3 Elszámolhatóság feltételei fejezet vonatkozó előírásai is pontosításra kerültek.

-     a 8.3. Igényelhető előleg című fejezet újra szabályozta az előleg igénylésére vonatkozó szabályokat az alábbiak szerint:

„A kedvezményezett kérelemmel előleget igényelhet a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg, illetve a még el nem számolt, vagy elszámolásra még be nem nyújtott költségekre jutó támogatási összeg legfeljebb 25%-áig, amellyel való teljes elszámolást követően újabb, legfeljebb 25% előleg igényelhető. 

 

Ha a konzorciumi tag az elszámolható költségek egy részével és ezáltal az arra jutó támogatási összeggel már elszámolt, vagy azok vonatkozásában kifizetési kérelmet nyújtott be, akkor az elszámolásra benyújtott költségekre, illetve támogatási összegre előleg már nem igényelhető.

A konzorciumok előlegigénylésére vonatkozó speciális eljárási szabályokat az ÁÚF 11.5 pontja tartalmazza, azonban a konzorciumi tagoknak sem kell az ÁUF-ben foglaltak szerint igazolni az önerő rendelkezésre állását.

Előleg igénybevétele esetén, az előleget igénylő konzorciumi tag nem köteles biztosítékot nyújtani, de köteles valamely hitelintézetnél a KAP Vhr. 83. § (2)-(6) bekezdés szerinti projektszámlát nyitni. A konzorciumi tag a projektszámla rendelkezésre állását az előlegre vonatkozó kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles igazolni. A konzorciumi tag részére igényelt előleg folyósítása közvetlenül a konzorciumi tag projektszámlájára történik.

 

A KAP Vhr. 80. § (8) bekezdésében rögzített konzorciumi tag esetén előleg abban az esetben nyújtható, ha a KAP törvény 11. § (1) és (2) bekezdése szerinti forrásból nyújtott támogatások kezelésére a Kincstárnál fizetési számlával rendelkezik. A KAP Vhr. 80. § (8) bekezdésében rögzített konzorciumi tag újabb projektszámla nyitására nem köteles, az előleg folyósítása a Kincstárnál vezetett fizetési számlájára történik.

 

Az előleg teljes összegével az igényelt előleg folyósítását követően - a KAP Vhr. 81. § (1) bekezdésétől eltérően - legkésőbb a záró kifizetési kérelemben kell elszámolni, azonban felhívjuk a figyelmet, hogy az ismételt előleg igénylésre kizárólag az elsőként folyósított előleggel való teljes elszámolást (azaz a benyújtott kifizetési igénylésekben a kiadások előleg terhére történő elszámolásának Kincstár általi jóváhagyását) követően van lehetőség. 

 

Az előleget kizárólag a művelet megvalósítására lehet felhasználni. 

Nem jogosult előlegre az a konzorciumi tag, akinek vagy amelynek

  1. a KAP Vhr. szerinti agrártámogatási jogviszonyból vagy
    1. a 2014–2020 programozási időszakban keletkezett támogatási jogviszonyból eredő lejárt tartozása áll fenn a Kincstárral szemben.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy

  • az előleg igénylése és jóváhagyása sem mentesíti a kedvezményezettet a KAP Vhr. 84. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettség alól, melynek értelmében a kedvezményezett a támogatási döntés véglegessé válásától számított 12 hónapon belül a megítélt támogatás 10%-át meghaladó mértékű támogatás elszámolására irányuló kifizetési kérelem benyújtására köteles, továbbá
  • ha a kedvezményezett által elszámolni kívánt költségek alapján számított támogatás összege meghaladja a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg 80%-ának az el nem számolt előleg összegével csökkentett részét, a Kincstár az előleggel való elszámolás kezdeményezésének tekinti a benyújtott kifizetési kérelmet.

Az előlegre vonatkozó további szabályokat a KAP Vhr. 80-83. §-a tartalmazza. A felhívás vonatkozásában az ÁÚF 6.1. pontja nem alkalmazandó.”

 

A módosításhoz kapcsolódóan felhívjuk a figyelmet arra, hogy a kedvezményezetteknek nem kell önerőt igazolni az előlegigényléshez kapcsolódóan.

 

  • a 10.1. Általános jogkövetkezmények című fejezet 2. pontja a dőlt betűvel jelzett módon módosult:

„Az intézkedésben való részvétel vagy az igénybe vett támogatás egésze jogosulatlannak minősül, és a támogató az agrártámogatási jogviszonyt keletkeztető döntését visszavonja, ha a kedvezményezett a záró kifizetési kérelmében a támogatási okirattal jóváhagyott elszámolható költségek összegének legalább 60%-ával nem számolt el.”

  • a 10.1. Általános jogkövetkezmények című fejezet az alábbiak szerint egészült ki a 3. ponttal:

„Ha a kedvezményezett a záró kifizetési kérelmében a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének legalább 60%-ával elszámol, de az elszámolás mértéke a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének 80%-át nem éri el, úgy a támogatási okiratban megállapított támogatási összeg az elmaradás %-ával, de legfeljebb 5 %-kal csökkentésre kerülés a támogató az így megállapított szankció összegét a kifizetendő támogatásból levonja, illetve amennyiben a szankció összege a kifizetendő támogatás összegét meghaladja, akkor a kedvezményezett köteles a különbözet visszafizetésére.”

  • a 10.1. Általános jogkövetkezmények című fejezet az alábbiak szerint egészült ki a 4. ponttal:

„Támogatási előleg igénylése esetén, ha a kedvezményezett legkésőbb a záró kifizetési kérelemmel a részére folyósított előleg teljes összegével nem-, vagy csak részben számol el, az el nem számolt előleg összegét köteles visszafizetni, valamint a kedvezményezett terhére támogatás jogosulatlan igénybevételének megállapítására kerül sor, amely alapján a támogató az agrártámogatási jogviszonyt keletkeztető döntését visszavonhatja.”

  • a 10.3. A felhívásban rögzített kötelezettségekhez/elvárásokhoz fűződő jogkövetkezmények című fejezet 2. pontja a dőlt betűvel jelzett módon módosult:

„Ha a kedvezményezett a 3.3. fejezet IV. pont 3. alpontja szerinti bejelentési kötelezettségét nem teljesíti, vagy a rendezvényről az emlékeztetőt, fotódokumentációt nem készíti el és a kifizetési kérelemhez nem nyújtja be, akkor a bejelentési kötelezettséggel érintett tevékenységre jutó összeggel csökkenteni kell a folyósítható támogatás összegét.”

  • a 13.2. Az első kifizetési kérelemhez csatolandó dokumentumok című fejezet módosult, törlésre került az önerő igazolásához kapcsolódó előírás.

 

A fentieken túl egyéb, a KAP Vhr. szerinti szövegpontosítások mellett, a KAP Vhr. módosításnak megfelelő apróbb szövegmódosítások is történtek.

A fenti módosítások valamennyi folyamatban lévő eljárás során alkalmazandók!