A KAP Nemzeti Irányító Hatóság 82/2025. számú közleménye az „Általános Útmutató a 2023 - 2027-es programozási időszakban a KAP Stratégiai Terv alapján meghirdetett pályázati felhívásokhoz” elnevezésű dokumentum módosításáról

2025. szeptember 2.

A Közös Agrárpolitika Nemzeti Irányító Hatósága tájékoztatja a kedvezményezetteket, hogy az „Általános Útmutató a 2023 - 2027-es programozási időszakban a KAP Stratégiai Terv alapján meghirdetett pályázati felhívásokhoz elnevezésű dokumentum (a továbbiakban: ÁÚF) módosult néhány technikai korrigáláson túlmenően az alábbi kiemelt pontokban:

 

  1. Az ÁÚF „1. Az Útmutató célja, hatálya fejezete kiegészítésre került az alábbi bekezdéssel:

„Kérjük a Tisztelt Kedvezményezetteket, hogy kísérjék figyelemmel a Magyar Államkincstár által kiadott, a KAP ST keretében nyújtott támogatás igénybevétele iránti kifizetési kérelemmel kapcsolatos általános tájékoztatásról szóló kincstári közleményt, melynek célja a KAP ST keretében megjelent pályázati felhívások alapján megvalósuló műveletekhez nyújtandó támogatás igénybevételéhez kapcsolódó szabályok rögzítése, ismertetése, továbbá a legfontosabb gyakorlati tudnivalók összefoglalása.”

 

  1. Az ÁÚF „5. A fejlesztéssel érintett ingatlanra vonatkozó feltételek” fejezete kiegészítésre került az alábbi bekezdésekkel:

 

„Nem támogatható olyan művelet, amelyet olyan ingatlanon kívánnak megvalósítani, amelyen az állami támogatás igénybevételét hazai, vagy európai uniós jogszabály kizárja (pl.: a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 21/E. § záportározó, az árvízcsúcs-csökkentő tározó, a szükségtározó és a belvíztározó területen lévő földön).”

 

Tárolási helyre vonatkozó szabályok

 

 Tárolási (őrzési) hely: a művelet keretében nem helyhez kötötten üzemeltethető/működtethető gépek, berendezések (például: traktor, munkagép, talajművelő gépek és ezek adapterei, járművek), illetve mobil eszközök (például: sátor, konténer) támogatott beszerzése esetén mindezek használaton kívüli tárolására (őrzésére) szolgáló hely.

 

Amennyiben a művelet olyan gép, berendezés, eszköz beszerzését tartalmazza, amelynek használata, üzemeltetése helyváltoztatással jár, akkor az adott beszerzés megvalósítási helyeként annak fentiek szerinti tárolási helyére vonatkozó adatokat (cím/helyrajzi szám) kell megadni.

 

A tárolási hely vonatkozásában nem szükséges a fentiek szerint igazolni az ingatlan tulajdoni és használati viszonyait. 

 

Az itt nem szabályozott kérdésekben a megvalósítási helyre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.”

 

  1. Az ÁÚF „6.1. Az önerő igazolása” címe kiegészítésre került az alábbi előírásokkal:

 

„Amennyiben a kedvezményezett - a természetes személyt is beleértve - projektszámla nyitása, vagy kincstári számla rendelkezésre állása mellett vesz igénybe előleget, úgy – felhívás eltérő rendelkezése hiányában - az előlegkérelem keretében igazolni köteles legalább az igényelt előleg mértékével megegyező összegű önerő rendelkezésre állását az alábbiak szerint.

 

Amennyiben a Kedvezményezett biztosíték (azaz bankgarancia) nyújtási kötelezettség ellenében vesz igénybe előleget, úgy az önerő igazolására nincs szükség.”

 

„A Magyar Államkincstár által kiadott, a KAP ST keretében nyújtott támogatás igénybevétele iránti kifizetési kérelemmel kapcsolatos általános tájékoztatásról szóló kincstári közlemény részletes leírást tartalmaz – többek között - az előlegigénylés általános szabályai, az előleg felhasználásának és elszámolásának módjairól, valamint a biztosítéknyújtási kötelezettségre vonatkozó előírások gyakorlati alkalmazásáról.”

 

  1. Az ÁÚF „6.2.4. A művelettel kapcsolatos változások bejelentése” címben pontosításra került a művelet költségvetésének módosítására vonatkozó előírás az alábbiak szerint:

 

„A KAP Vhr. 79. § (1) bekezdése szerint korlátozott számú változás-bejelentések körébe tartoznak különösen az alábbi változások:

  • Művelet költségvetésének módosítása, amennyiben az nem kezdeményezhető kifizetési kérelem keretében a KAP Vhr. 79/A §-a alapján.”

 

  1. Az ÁÚF „7. A közbeszerzési kötelezettségre vonatkozó tájékoztató” fejezet kiegészítésre került az alábbi előírással, továbbá egy új, „7.6.  Az állami beruházások költségellenőrzési eljárása alá tartozó építési beruházások különös szabályai” című alcímmel, mely felhívja a Kedvezményezettek figyelmét az állami beruházások költségellenőrzésének részletes szabályainak betartására:

 

„A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv alapján nyújtott támogatásokból finanszírozott közbeszerzési eljárások ellenőrzésének részletes szabályait a 76/2024. (XII. 30.) AM rendelet tartalmazza.”

 

„7.6.  Az állami beruházások költségellenőrzési eljárása alá tartozó építési beruházások különös szabályai

 

„2025. május 13-án hatályba lépett a 98/2025. (V. 12.) Korm. rendelet, amely az állami beruházások költségellenőrzésének részletes szabályait rögzíti. A rendelet új eljárásrendet határoz meg a Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv keretében megvalósuló építési beruházások esetében is.

A beruházások kedvezményezettjei a Magyar Államkincstár által kiadott végleges támogatási szerződés birtokában kezdeményezhetik a miniszter költségellenőrzési véleményének beszerzését a beruhazas.gov.hu portálon keresztül.

Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a kérelem nem tartalmazza a Magyar Államkincstár által kiadott okiratot, az elutasításra kerül!

A kérelem benyújtása a koltsegellenorzes.beruhazas.gov.hu felületen történik. Fontos, hogy az új költségellenőrzés megindításakor a „beküldő szervezet típusa” mezőnél kizárólag a „Közös Agrárpolitikából támogatott építés beruházás” opció választható.

 

A fentieknek megfelelő építési beruházások előkészítésére és megvalósítására vonatkozó közbeszerzési eljárás – a Kbt. szabályai figyelembevételével – kizárólag olyan feltételes közbeszerzési eljárás keretében folytatható le, ahol a beszerzési vagy közbeszerzési eljárás eredményeként megkötésre kerülő építési beruházásra vonatkozó szerződés megkötésére – a költségellenőrzési rendelet meghatározottak szerint – kizárólag az állami beruházásokért felelős miniszternek a legkedvezőbb érvényes ajánlatra vonatkozó költségellenőrzést tartalmazó véleménye beszerzését követően kerülhet sor. 

 

A szabályokat alkalmazni kell a megkötött építési beruházási szerződés módosítására, a pótmunkákra, valamint a tartalékkeretek felhasználására vonatkozó kötelezettségvállalásokra is.

 

A további részletszabályokat az állami beruházások költségellenőrzésének részletes szabályairól szóló 98/2025. (V. 12.) Korm. rendelet, valamint Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi LXXIV. törvény tartalmazza, melyek betartása a Kedvezményezett felelőssége.”

 

  1. Kibővítésre került továbbá az ÁÚF „8. Tájékoztatásra és nyilvánosságra vonatkozó kötelezettségek” fejezete az alábbi „8.1. A kedvezményezettekre vonatkozó információk közzététele” címmel:

 

„8.1.     A kedvezményezettekre vonatkozó információk közzététele

A Kedvezményezett a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: általános adatvédelmi rendelet) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján a támogatási kérelem benyújtásával hozzájárulását adja ahhoz, hogy a támogató kezelésében lévő, a támogatás felhasználására vonatkozó adatokat a támogató nyilvánosságra hozza, kivéve azokat az adatokat, melynek nyilvánosságra hozatalát jogszabály kifejezetten megtilt.

 

A KAP tv. 10. § (1) értelmében adatkezelő, a Nemzeti Irányító Hatóság, a Nemzeti Kifizető Ügynökség, a közreműködő szervezet valamint az együttműködő szervezet, amely a KAP tv 15. (3) bekezdésében rögzített, közérdekből nyilvános adatok közzétételére jogosult.

 

A közérdekből nyilvános adatokhoz a támogató olyan keresőprogramot biztosít, amely lehetővé teszi a kedvezményezettek között név, megvalósulás helye szerinti település, támogatási összeg vagy intézkedés szerint vagy ezek kombinációjával történő keresést, valamint minden kapcsolódó információ egységes adatsorként történő kimásolását.

 

A KAP I rendelet 16. cikke szerinti közvetlen kifizetések formájában megvalósuló intézkedések, a KAP I rendelet III. Fejezete szerinti egyes ágazatokra vonatkozó beavatkozás típusok, valamint a KAP I rendelet 69. cikk b) és c) pontja szerinti, vidékfejlesztésre irányuló intézkedések tekintetében nem kell közzétenni a KAP törvény 15. § (3) bekezdés e) pontja szerinti adatokat.

 

Az adatkezelés céljait a https://kap.gov.hu/policy honlapon elérhető mindenkor hatályos Adatkezelési tájékoztató tartalmazza, mely a támogatási okirat fizikailag nem csatolt részét képezi. 

 

A Magyar Államkincstár hatályos adatkezelési tájékoztatója az alábbi linkeken érhető el:

https://www.allamkincstar.gov.hu/footer-tartalmak/jogi-informaciok/Adatvedelem/kiegeszito-adatkezelesi-tajekoztato--mezogazdasag-es-videkfejlesztes

 

 

A Magyar Államkincstár hatályos adatkezelési és adatok közzétételére vonatkozó tájékoztatója az alábbi linken érhető el:

https://www.allamkincstar.gov.hu/pfile/file?path=/dokumentumtar/adatkezelesi-es-adatok-kozzetetelere-vonatkozo-tajekoztato-emga-emva-es-kozponti-nemzeti-tamogatasok&inline=true

 

  1. Az ÁÚF „13.1. Általános elvárások” címe kiegészítésre került az alábbi d) ponttal:

     

    „d) A kedvezményezettnek agrártámogatási jogviszony teljes időtartalma alatt meg kell felelnie a felhívásban előírt jogosultsági feltételeknek, különösképpen – amennyiben releváns – a pályázati felhívásban előírt alanyi jogosultsági feltételként előírt minimális üzemméretnek – kivételt képeznek az olyan jogosultsági kritériumok, amelynek változása életszerű vagy a projekt megvalósítása érdekében be kell következnie (pl. mezőgazdasági árbevétel aránya, kertészeti tevékenységből származó üzemméret arány változása).”

 

  1. Az ÁÚF „13.2. Árajánlatok kiállításával és érvényességével kapcsolatos előírások” címben pontosításra kerültek a webes árajánlat elfogadásának előírásai. 

 

  1. Az ÁÚF „2. számú melléklet” „Definíciók, példák, segédletek” részében az akadálymentesítésre vonatkozó jogszabályok és definíciók pedig kibővítésre kerültek a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 2024. október 1-jével hatályba lépett módosításainak megfelelően.

 

Az ÁÚF 3.0. verziója 2025. szeptember 2. napjától alkalmazandó.