A KAP Nemzeti Irányító Hatóság 56/2024. számú közleménye a KAP Stratégiai Terv keretében a beruházási támogatásokhoz kapcsolódó hiteleket biztosító intézményi kezességvállalás díjának támogatásáról és annak feltételeiről

2024. november 11.

A Nemzeti Irányító Hatóság (továbbiakban: KAP IH) a Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv (továbbiakban: KAP ST) keretében támogatást nyújt a 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet 73. cikke alapján meghirdetésre kerülő egyes pályázati felhívások keretében támogatott tevékenységek – támogatáson felüli – önerő részének finanszírozására felvett beruházási hitelek biztosítékaként igényelhető, az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány által vállalt készfizető kezesség díjához.

A kezesség igénybe vevőjére vonatkozó feltételek:

Kizárólag a KAP ST kezességi díjtámogatás lehetőségét biztosító beruházási támogatásra vonatkozó pályázati felhívásai alapján végleges támogatási okirattal rendelkező kedvezményezett (továbbiakban: kedvezményezett, vagy kedvezményezettek) jogosult kezességi díjtámogatás igénybevételére, a támogatási okirat mellékletében meghatározott összeg erejéig.

A kedvezményezettek részére a kezességi díjtámogatás igénylésére a KAP IH külön pályázati felhívást jelentet meg.

A kedvezményezett a beruházási támogatásra vonatkozó támogatási okirata kézhezvételétől számított legfeljebb 12 hónapon belül nyújthat be támogatási kérelmet (továbbiakban: kérelem) az önerő kiegészítésére felvett, a pályázati felhívásnak megfelelő paraméterű beruházási hitelhez kapcsolódó, az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány által vállalt készfizető kezesség díjának támogatására.

A kérelem benyújtása egyszerűsített, a kedvezményezett a beruházási támogatásra vonatkozó támogatási okirata iratazonosítójának feltüntetésével, és az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány által kibocsátott kezességi levél legalább teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt példányának csatolásával igényelheti. A kérelem elbírálása a pályázathoz benyújtott kezességi levél pályázati feltételeknek való megfelelésre irányuló vizsgálata alapján történik.

A kezességi díjtámogatás összege és mértéke:

A KAP ST, illetve a 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet 73. cikke alapján a támogatott tevékenység(ek) tekintetében a támogatás intenzitás maximális mértéke alapesetben nem haladhatja meg a 65%-ot (kivéve néhány, az egyes pályázati felhívásokban meghatározott tevékenységet), az egyes felhívások alapján megtervezett tevékenységek kamat és kezességi díj nélkül számított elszámolható költségeire vetítve. A mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódó pályázatok kivételével a nagyvállalkozások esetén a maximális támogatási intenzitás meghatározásakor figyelembe kell venni - az SA.63934 (2021/N) számú ügyben hozott C(2021)6653 számú, 2021. szeptember 16-i bizottsági határozat és az SA.107119 (2023/N) számú ügyben hozott C(2023)3069 számú, 2023. május 12-i - bizottsági határozat szerinti regionális támogatási térképet, illetve ez utóbbi alapján megállapítható 65%-nál alacsonyabb intenzitás is.

A kezességi díjtámogatás mértéke: A beruházási támogatásra vonatkozó támogatási okiratban meghatározott tevékenységekre elszámolható költségek legfeljebb 5%-a azzal, hogy a beruházási-, kamatköltség- és kezességi díjtámogatás együttesen nem haladhatja meg az adott tevékenységre vonatkozó maximális 65%-os támogatási intenzitást. A kezességi díjtámogatás összegének számításánál nem kerülnek figyelembe vételre – nem alkotják a számítás alapját - a maximális támogatási intenzitásúnál magasabb támogatási intenzitású tevékenységek.

A kezességi díjtámogatásnak köszönhetően az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány intézményi kezességvállalásának díja a kedvezményezett részére teljes mértékben megtérítésre kerül a támogatással érintett időszakban a legfeljebb 5%-os támogatási keret erejéig.

A kezességi díjtámogatás összege: Az elszámolható költségek legfeljebb 5%-ának megfelelő forintösszeg, figyelembe véve, hogy a különböző címen igénybe vett támogatások (beruházási, + kamatköltség, + kezességi díjtámogatás) együttes összege nem haladhatja meg a beruházási támogatásra vonatkozó pályázati felhívásban meghatározott maximális támogatási összeget.

A kezességi díjtámogatás kizárólag a támogatott tevékenységek (teljes művelet) elszámolható költsége és az elnyert beruházási támogatás különbözeteként meghatározott önerőhöz felvett beruházási hitelt biztosító kezességvállalás díjához használható fel. A hitel összege a beruházási támogatásra vonatkozó támogatási okirat szerint meghatározott elszámolható költségek alapján kerül meghatározásra.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a kezességi díjtámogatás összege a megvalósítási időszak végén a támogatási okiratban meghatározott összegtől eltérhet, amennyiben a támogatott tevékenységek nem valósulnak meg maradéktalanul, vagy annak elszámolása során nem kerül elfogadásra minden tétel. A záró kifizetési kérelemre hozott döntés alapján módosulhat az elszámolható költség, illetve az igénybe vehető kezességi díjtámogatás tényleges összege.

A kezességi díjtámogatás összege kizárólag a támogatási okirat szerinti megvalósítási időszakban-, valamint az azt követő 5 éves – vagy, amennyiben a beruházási felhívás ettől eltér, akkor az abban meghatározott - fenntartási időszakban felmerülő kezességi díjra vehető igénybe, a támogatási okiratban meghatározott és a záró kifizetési kérelemre vonatkozó döntésben korrigált támogatási összeg erejéig.

kezességi díjtámogatás nem használható fel

  • az önerő kiegészítésére felvett beruházási hitelen kívül más hitelt (pl. támogatás előfinanszírozó-, forgóeszközhitel) biztosító kezességvállalás díjának finanszírozására;
  • a támogatott művelet (beruházás) nem elszámolható költségének finanszírozását biztosító hitelhez kapcsolódó kezességvállalás díjának finanszírozására.

Nem minősülnek a kezességi díjtámogatás jogosulatlan felhasználásának azok az esetek, amelyek részben maximum támogatásintenzitást meghaladó tevékenység

finanszírozásához, vagy a záró kifizetési döntésben később el nem számolható tétel finanszírozásához kapcsolódnak. Ezen esetekben a záró kifizetési kérelemre vonatkozó döntés megállapítja a végleges kezességi díjtámogatás összegét és szükség esetén e tételekkel korrigálásra kerül a már kifizetett kezességi díjtámogatás.

Egy adott támogatott művelet tekintetében kezességi díjtámogatás kizárólag egy hitel- vagy kölcsönszerződés után vehető igénybe.

Kezességi díjtámogatásban részesíthető beruházási hitelre vonatkozó feltételek:

  1. A támogatott hitel célja kizárólag a KAP ST azon pályázati felhívásainak keretében támogatott tevékenységek támogatáson kívüli önerejének kiegészítése, mely felhívások tartalmazzák a kezességi díjtámogatás igénybevételének lehetőségét.
  2. A kezességi díjtámogatás igénylése a támogatott beruházási tevékenységekre vonatkozó végleges támogatási okirat, valamint az önerő kiegészítésére megkötött beruházási hitel- vagy kölcsönszerződés és az AVHGA által kibocsátott kezességi levél birtokában lehetséges.

A kezességi díjtámogatás odaítélésével egyidőben a beruházási támogatásra vonatkozó támogatási okirat módosításra kerül, kiegészül a kezességi díjtámogatás összegével és az igénybevételre vonatkozó feltételekkel.

A kezességi díjtámogatás elnyerése miatti támogatási okirat módosítás nem számít bele a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet) 79. § (1) bekezdésében meghatározott változás bejelentések számába.

  1. A támogatott hitel futamideje legalább 5 év, de nem lehet rövidebb, mint a támogatott tevékenységek megvalósítási időszakának lezárásától számított 5 éves - vagy amennyiben a pályázati felhívás ettől eltérően rendelkezik, úgy az abban meghatározott - fenntartási időszak vége (ld. 2. sz. melléklet Fogalomtár).

A megvalósítási határidő hosszabbításra egy alkalommal kerülhet sor.

Nem minősül a feltételek megszegésének és nem szükséges szerződésmódosítás, ha az elhúzódó megvalósítási időszak miatt a valós fenntartási időszak vége meghaladja a várakozások szerinti fenntartási időszak végét és az ez alapján meghatározott futamidőt.

  1. A hitel- vagy kölcsönszerződésre, valamint a kezességvállalásra vonatkozó fenntartási kötelezettség a hitel-, vagy kölcsönszerződés, valamint a kezességvállalásra vonatkozó jogviszony a fenntartási időszak végéig a felek által rendes felmondással nem mondható fel, nem szüntethető meg.

Amennyiben a kedvezményezett nem szerződésszerű teljesítése miatt a hitelt-, vagy kölcsönt nyújtó bank a szerződést felmondja, vagy a szerződés megszüntetésre kerül, úgy a támogatási okiratban jóváhagyott összeg csökkentésre került a kezességi díjtámogatásra vonatkozó támogatói döntés mértékével, és az addig kifizetett kezességi díjtámogatás a kedvezményezettől visszakövetelésre kerül.

  1. A támogatott hitel előtörlesztése, rendkívüli törlesztése – beleértve a hitelszerződésben annak megkötésekor meghatározott tőketörlesztések összegének megemelését, vagy korábbra ütemezését – a fenntartási időszak végéig nem lehetséges.
  2. Amennyiben a záró kifizetési kérelemre hozott döntésben bizonyos tételek nem minősülnek elszámolhatónak, az nem tekinthető szerződésszegésnek vagy nem von maga után szerződésmódosítást, előtörlesztést, ugyanakkor a megítélt, igénybe vehető kezességi díjtámogatás összege ennek megfelelően csökken.

A fenntartási időszakra előre felszámított kezességi díj megfizetését követően a fenntartási időszak végéig olyan módosítás nem engedélyezett, amely a felszámított kezességi díj összegét befolyásolja. A hitel-, vagy kölcsönszerződésnek a nem teljesítő kitettségre és az átstrukturált követelésre vonatkozó prudenciális követelményekről szóló 39/2016. (X. 11.) MNB rendelet szerinti átstrukturálása csak az IH előzetes hozzájárulásával lehetséges.

A kezességi díjtámogatás felhasználására vonatkozó feltételek:

  1. A kezességi díjtámogatás legfeljebb a KAP ST keretében támogatott beruházás megvalósítását követő 5 éves – vagy, amennyiben a pályázati felhívás ettől eltérően rendelkezik, úgy abban meghatározott – fenntartási időszak végéig felmerülő kezességi díjra nézve állapítható meg és használható fel. A fenntartási időszakon túl felmerülő kezességi díjra a fel nem használt támogatási összeg már nem számolható el (elvész).
  2. A támogatott beruházás megvalósítási időszakában a kezességi díjtámogatás összege a kezességvállalás után az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány által felszámított és kedvezményezett által megfizetett kezességi díjra használható fel. A kezességi díjtámogatás igénybevétele a beruházási támogatás elszámolására benyújtásra kerülő kifizetési kérelemmel együtt, annak részeként számolható el.
  3. A megvalósítási időszak végén, a záró kifizetési kérelemre hozott döntés alapján a kezességi díjtámogatás összege újra meghatározásra, pontosításra kerül a támogatott tevékenység megvalósulása és elszámolása alapján. A Nemzeti Kifizető Ügynökség értesíti a Kedvezményezettet a kezességi díjtámogatás korrigált keretösszegéről.

A kezességi díjtámogatás összegéből a még addig fel nem használt összeg a fenntartási időszakban felmerülő kezességi díjra elszámolható az 1. pontban foglaltak figyelembevételével.

E döntés véglegessé válásának dátuma határozza meg a fenntartási időszak végét is. (ld fogalomtár)

  1. A kedvezményezett a záró kifizetési kérelemre vonatkozó döntést benyújtja a Banknak, melyet a Bank köteles megküldeni az AVHGA részére.
  2. Az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány a Felhívás 1. sz. mellékletben meghatározott képlet segítségével meghatározza és a határozat kézhezvételét követő 30 napon belüli időpontra felszámítja a még igényelhető kezességi díjtámogatásnak megfelelő jövőbeni kezességi díjak jelenértékét, valamint a támogatással érintett időszak utolsó napját. A Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány a diszkontált kezességi díj összegéről és a támogatással érintett időszak záró dátumáról igazolást ad ki a kedvezményezett részére.

A fenntartási időszak kezességi díjai jelenértékének számításánál diszkont kamatként a felszámítás időpontjában érvényes, Európai Bizottság által meghatározott diszkontkamatlábat kell alkalmazni. A diszkontálás során a kezességi díj felszámításának naptári évben vagy azt megelőzően esedékessé vált díjak nem, csak a következő naptári évekre eső díjak kerülnek diszkontálásra.

  1. A kedvezményezett az 5. pontban meghatározott és felszámított kezességi díj megfizetését követő 30 napon belül az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány által a kedvezményezett részére kiállított pénzügyi értesítő és a kezességi díj megfizetéséről szóló igazolás csatolásával a záró kifizetési kérelmet módosító kérelmet nyújthat be a kezességi díjtámogatás záró elszámolása és kifizetése céljából.
  2. A fenntartási időszakban, illetve annak végén a fenntartási ellenőrzés keretében a kezességi díjtámogatás feltételeinek utólagos ellenőrzése is megtörténik:
    • A hitel és a kezességvállalás a támogathatósági feltételekkel fennállt a szerződéskötéskor várható fenntartási időszak végéig;
    • A hitelt a szerződésben foglalt ütemezés szerint törlesztették, és nem történt előtörlesztés;
    • A támogatással érintett fejlesztést a kedvezményezett a művelet céljának megfelelően üzemelteti, működteti.

Jelen Közlemény mellékletei:

  1. Az előre megfizetett kezességi díj jelenértékének számítási módja
  2. Fogalomtár
  3. számú melléklet

Az előre megfizetett kezességi díj jelenértékének számítási módja

a 37/2011. (III.22.) Korm. rendelet 2. számú melléklete, valamint a Bizottság 2008/C 14/02 számú közleménye alapjá

ahol:

JÉ= Q1+ Q2/(1+i)+Q3/(1+i)2+…..+Qn/(1+i)n-1

JÉ: az előre megfizetett kezességi díjak jelenértéke

Q1 = a felszámítás naptári évében esedékes kezességi díj

Q2 = a felszámítás naptári évét követő évben esedékes kezességi díj

Q3 = a felszámítás naptári évét követő második évben esedékes kezességi díj (...)

Qn = a felszámítás naptári évét követő n. évben esedékes kezességi díj, ahol n≤5 i = a felszámításkor érvényes, Európai Bizottság által közzétett diszkont kamatláb 

  1. számú melléklet

Fogalomtár

Megvalósítási idő: A pályázati felhívás 4.2. pontja rendelkezik az adott tevékenység megvalósítására rendelkezésre álló maximális időről. A tényleges, a támogatási kérelemben és támogatási okiratban meghatározott megvalósítási idő ettől eltérhet:

  1. a kedvezményezett projektterve alapján lehet a maximális megvalósítási időtől rövidebb;
  2. indokolt esetben a megvalósítási idő a Nemzeti Irányító Hatóság jóváhagyásával, egy alkalommal meghosszabbítható.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a kezességi díjtámogatás csak a támogatási okirat véglegessé válását követően felmerülő kezességi díjakra használható fel!

Az 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet 2.§.5. pontja szerint művelet fizikai befejezett, amikor az agrártámogatási jogviszony keretében a beruházási támogatással érintett tevékenységeket a pályázati felhívásban és a támogatási döntésben meghatározottak szerint elvégezték. A fizikai befejezés napjának a KAP ST ÁÚF 6.2.2. pontjában meghatározottak szerinti időpont minősül.

Az 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet 2.§.12. pontja szerint a művelet pénzügyileg befejezett, ha a fizikai befejezés megtörtént, valamint a megvalósítás során keletkezett elszámoló bizonylatok kiegyenlítésre kerültek; a pénzügyi befejezés dátuma a felmerült, a kedvezményezett által megfelelően elszámolt költségek közül a legkésőbbi kiegyenlítés dátuma;

Fenntartási idő: A pályázati felhívás 5.3. pontja szerint a kedvezményezettet a művelet fizikai befejezését követően fenntartási kötelezettség terheli. A kedvezményezettnek a művelet pénzügyi befejezését követően benyújtott záró kifizetési kérelem elfogadásáról szóló döntés meghozatalától számított 5 évig, a támogatás visszafizetésének terhe mellett vállalnia kell, hogy a művelet megfelel a KAP Vhr. 91.§-ban foglaltaknak.

Kezességi díjtámogatással érintett időszak: A támogatási okirat véglegessé válásától legfeljebb a fenntartási időszak végéig tartó időszak. A kezességi díjtámogatással érintett időszak utolsó napja, amikor a támogatási okiratban a kezességi díjtámogatásra jóváhagyott támogatási összeg maradéktalanul felhasználásra került.

Végleges támogatási okirat: A döntés véglegessé válik az az 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet 30. § (4) bekezdése szerinti esetekben.